2011. július 28., csütörtök

Hátsó lengéscsillapító

A magyar utakon bizony egy keményebb lengéscsillapító megüti az ember hátsó fertályát elég sokszor. A gyári lengéscsillapító persze kis sebességnél viszonylag megfelel – néha még ott se – de egy kis száguldozásnál már nem annyira kényelmes. De lehet ez ellen tenni!

Két csavart kitekerünk szépen, és már ki is lehet szedni. Ilyenkor érdemes valamilyen erősebb kötéllel felakasztani a hátulját a motornak. Nem kell a kereket is megemelni, elég ha a vázat el tudjuk emelni annyira a blokktól, hogy ki tudjuk szedni a meguntat, és beillesszük az újat.

A hátsó lengéscsillapítónak a kényelem mellett persze a legfontosabb szerepe a kanyaroknál van, mivel ugye bedöntött állapotban a motor a centrifugális erő ellen dolgozik, így az összes rugóstag/lengéscsillapító összepréselődik. Csak nem mindegy hogy, hiszen a kanyarokban is lehet bármilyen bucka vagy kisebb gödör, ami a lengéscsillapítót kilökheti a helyzetéből. Ha ilyen helyzetben a gumi kapcsolata elgyengül az aszfalttal, vagy még rosszabb, megszűnik, akkor nagyon nagyot lehet perecelni.

 

De nem kell megijedni, természetesen ez is a cserélhető alkatrészek sorába tartozik. Természetesen van több választási lehetőségünk is, nemcsak márka, de kategória szerint is.

Lehetőségünk van a viszonylag gyári, de már jobb csillapítással és rugózással bíró alkatrészek megvásárlására. Ezek néha a gyári alkatrész árával vívnak harcot, és akár kinézetre is sokat dobhatnak a “snassz” gyári alkatrész helyén. A 2-Extreme és az RMS is gyárt nekünk ilyen alkatrészeket. Állítási lehetőségünk itt nincs, de a Motoforce már ad nekünk egy lehetőséget erre, a rugó előfeszítésén állíthatunk.

 

A Sport kategória már komolyabb komfortot ad, és az állítási lehetőség is szinte “alapfelszereltség”. Érezhetően jobb csillapítást adnak a gyári alkatrésznél, és természetesen mindenki megtalálja magának a megfelelő és legkényelmesebb beállítást, amivel szinte élmény lesz a robogózás! Ilyenek pl. a Bitubo YZB, a Fournales lengéscsillapítók, vagy a Malossi RS3-as lengéscsillapítója.

 

És persze nem maradhat le a Racing kategória sem. Az abszolút nagyágyuk, amiknek eleme az aszfalt, a sebesség nem számít, és jöhet a kanyarvadászat! Kialakításuk rendkívül erős, a csillapítás hibátlan, és az állítási lehetőségeknek nagy tárháza áll rendelkezésre, nem csak a rugó-előfeszítés. Kínál nekünk az RMS egy ilyet, az R30S "Super Racing"-et, a YSS a C-serie-t, a Malossi pedig az RS24-et.

Amire érdemes odafigyelni, a méret. A gyári alkatrészt le kell mérni mielőtt rendelünk vagy vásárolunk, és a gyári méretéhez legközelebb eső méretet válasszuk. Most nem térek ki a robogó hátuljának megemelésére, az egy másik téma lesz, de hacsak ilyen terveink nincsenek, akkor a gyárival megegyező, vagy +/- 20 mm legyen az új csillapító hossza.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése