2011. július 13., szerda

Aszfaltra tapadva

Autóknál is nagy jelentősége van, motoroknál még nagyobb! A gumiabroncs típusa és állapota nagyban befolyásolja a motor kezelhetőségét, úttartását és a tapadást. A méreten kívül persze vannak még választási opciók, hogy a gumit hogy és milyen célra használjuk. Bárhogy is választunk, a gumi állapotának rendszeres ellenőrzése, és cseréje meghosszabbítja motoron töltött időnket…és akár az életünket is.

Interneten rengeteg áruház foglalkozik csak gumiabroncsokkal, elég nagy a választék motorra is, és hálistennek robogóra is. De legelső lépésként nézzük meg mire is használnánk a motorunk és milyen terepen. Egy gyári robogóra, amivel nem száguldoznak, felesleges egy jóval drágább sport gumi, viszont terepre se nagyon éri meg ez a választás. Feltüntetik a gumi adatlapján, hogy off/on-road, strada, vagy éppen track típusú. A méret után erre figyeljünk a legjobban oda.

A méretet is lehet persze variálni, tehát elméleti síkon a 130/60-13-as gumi helyett tehetünk fel 130/70-13-asat is. A méret változása azonban befolyásolja kis mértékben a motor eddig megszokott geometriáját. Nem azt mondom, hogy aki ezt szeretné, ne tegye, de a legelső kilométereken óvatosan közlekedjünk vele.

Azért is, mert a gumi raktárban töltött “konzerválása” végett a gumi felületére egy vékony filmréteget fújnak. Ez védi meg a gumit, hogy kiszáradjon, és a kisebb mechanikai hatásoktól is megóvja. De úton bizony csökkenti kicsit a tapadást, tehát ne döntsük koppanásig a motort új gumival, mert megvan az esélye hogy megcsúszunk.

Ha már fent van az új papucs, akkor lényegében két dologra kell fokozottan figyelni. Az egyik a negatív profil mélysége, amiben segítségünkre van a gumin elhelyezett TWI (Tread Wear Indicator). Ez egy kis vállacska a profilban, ez jelzi nekünk, mikor érjük el az 1,6 mm-es minimális profilmélységet, amikor elérkezik a gumicsere ideje. Ez manapság minden gumin van, lehet hogy nincs rá konkrétan kiírva, de egy kis háromszög az oldalfalon is erre a jelölésre hívja fel a figyelmet. A másik a gumiabroncs-nyomás. A motor és a gumi gyártója is adhat tájékoztatást erre, ha mindkettő van, és különbözik esetleg – kis esély van rá ugyan, de előfordulhat – akkor a gumigyártó utasításainak megfelelő értékre fújjuk, hiszen mégiscsak ők készítették, és tesztelték az abroncsot. És mégegy fontos dolog…a guminyomást hideg guminál mérjük! Az üzemmeleg gumiabroncsban nagyobb a nyomás, megtévesztő lehet!

A cserére persze szükség van akkor is, ha a gumi megsérül, elválik az oldalfal, töredezik vagy lebomlik az abroncs, tehát a használati kopáson kívüli minden sérüléskor. Persze vannak esetek amikor a sérülés jellege miatt nem veszélyes, azért kérdezzük meg a gumis ismerőst, vagy vegyük fel a kapcsolatot a webáruházzal, és képet is  küldjünk nekik a sérülésről.

Figyeljünk oda a gumira, mert az életünk is múlhat rajta!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése