2011. május 31., kedd

Kérdés: “2T túl sok olajat kap?”

Főleg a kétütemű motoroknál rendkívül fontos az olajzás megfelelő beállítása, mivel a blokkban konkrétan csak a keverék formájában van jelen az olaj. Mondjuk most a kérdés az volt, hogy mi van, ha túl sokat kap…de kitérek azért arra is, hogy mi van, ha keveset.

Rögtön így első körbe tisztázzuk, hogy hogy is működik ez. A legtöbb robogó ma már önmagának keveri be a számára optimális 1:50-es keveréket. Ezt két módon teheti meg, vagy a gázbowden van leosztva, és aszerint pumpál, vagy a főtengelyről egy ékszíj hajtja meg.

   

A főtengelyről működő a legjobb, mivel a tartós motorfékezéskor is pont optimális olajmennyiséget kever a benzinhez. Ez a verzió ritkán adagolja túl az olajat, hibája esetén vagy csökken az olaj mennyisége a keverékben, vagy megszűnik. Legérzékenyebb része az ékszíj, ami hajtja. Megnyúlás, vagy szakadás esetén vagy alul-olajzás, vagy teljesen megszűnt olajzás jellemző. Vannak natúr, teljesen gyárival megegyező paraméterű, de jobb minőségű olajpumpák. A 2-Extreme és az RMS is biztosít számunkra ilyet!

A bowdenes a gázmarkolatról szabályozza az olaj mennyiségét, illetve magáról a bowdenről, ugyanis egy helyen kettéoszlik, és egyik fele megy tovább a karburátor felé, másik fele az olajpumpához megy. Itt a beállítás is rajtunk múlik, tehát itt fennállhat a túl- és az alul-olajzás is. Itt a legérzékenyebb rész a bowden, ugyanis ha az elszakad vagy kiakad, akkor hacsak nem az elosztás előtt szakad el, nem tűnik fel, csak mikor már megszorult a dugattyú.

A kipufogó adja számunkra a legpontosabb visszajelzést. Ha rányomja a rezonátorra, akkor megfelelő keverék esetén egy nagyon vékony filmréteg olaj van a kipufogón. Alul-olajzásnál nincs filmréteg, a kipufogógáz szúrós szagú, és rendkívül forró! Túl-olajzásnál erős füstölés jellemző, ami még üzemmeleg motornál is megmarad – mert amúgy üzemmelegen nem látszik a kipufogógáz, és a kipufogón fekete, sűrű olajmaradvány folyik végig…ha áll a motor, csöpög ki belőle. Ha nem vagyunk biztosak a  dolgunkban, jöhet a gyújtógyertya!

Főleg nagyon tuningolt robogón egyedi keverék kell. Ezt meg lehet oldani előre kevert benzin tankolásával, vagy alkalmazhatjuk a TNT állítható olajpumpáját.

 

Ezzel lehetőségünk van eltérni az 1:50-es keveréktől. A honlapon ugyan nincs fent a lehetőségek listája, de gondolom, a gyári 1:50 helyett a két leggyakoribb keverékértékre, az 1:33-ra és az 1:40-re (ez utóbbiban nem vagyok biztos).

2T-nél fontos az olajzás, ellenőrizzük gyakran!

1 megjegyzés:

  1. Tiszteletem!Keeway Hurricane 2t robogombol az légszüböl olaj csöpög.Milehet a problema.Olajpumpa cserelve.

    VálaszTörlés