2011. május 9., hétfő

Kenjük a rendszert!–2 ütemű motor

Az előző részben írtunk a 4T kenési rendszeréről, most kanyarodjunk át a 2T-re. Ez sokban eltér a 4T-ktől mert itt a motor nem tárolja el az olajat, hanem elégeti. Itt viszont még több lehetőségünk van az olajok válogatásánál, de persze itt se teljesen mindegy, hogy mit rakunk a gépbe.

Tehát, a 2T motornak a főtengelynél nem olajteknő, hanem egy üres forgattyús ház van, ami a szívásban és az elősűrítésben játszik nagy szerepet, tehát maga az olaj, mint kenési eszköz a motoron kívül van. A legtöbb karburátor bekeveri a benzint és az olajat, így az már keverékként halad át a membránon és érkezik meg a forgattyús házba. A kenésnek itt is két módja van, vegyünk itt is direkt – benzinbe általunk kevert, és indirekt – szivattyús megoldást. Előnyei és hátrányai mindkettőnek vannak, de nem soroljuk most fel őket. A legtöbb robogónak, hacsak nincs nagyon erősen kihegyezve, az 1:50-es keverék tökéletesen megfelel.

Ezeknél a motoroknál is fontos szerep jut a járatásnak. Mivel az olaj nincs fizikailag jelen a motorban, beindítás után érdemes várni, hogy az egész rendszer megkapja a kenést. A napi első elindítás során a szivató is működésbe lép elég hosszú ideig, mivel a hideg blokk falán lecsapódik a keverék, ezért kell neki egy kis többlet. Ami viszont fontosabb, hogy a benzinnel elegyedett olaj ilyenkor még nagyrészt a benzinbe marad, és elég, tehát teljesen hideg állapotban nem csapódik ki olyan mértékben az olaj a benzinből, mint melegebb motornál, és mivel többlet-üzemanyagot kap a rendszer, kevesebb olaj jut a hengernek és a forgó alkatrészeknek. Kenés persze van, csak érdemes hagyni hogy alapjáraton pöfögjön a masina egy 2-3 percet, hogy legalább a gyűrű és a henger felmelegedjen, és kellő kenést kapjon. Ez télen még több idő lehet.

 

Olaj terén itt még több lehetőségünk van, majdnem minden apró tuning-szintnek megvan a maga olaja, ami kifejezetten a teljesítmény és a fordulatszám függvényében lett kifejlesztve a legjobb kenés elérése érdekében. Itt is van lehetőség félszintetikus és szintetikus olaj választása közt.

A félszintetikus legfőképp a gyári hengernek tökéletes, főleg bejáratás alatt, mivel ez az olaj viszonylag tovább marad a hengerfalon, ami főképp a sok megállónak és az alacsony fordulatszámnak kedvez. Bejáratás, és fojtáskivétel után is megfelelő, mivel a gyári kipufogók viszonylag le vannak fojtva még egy picit, és nem engedik nagyon pörögni a motort. A gyengébb öntöttvas tuninghengereknek is megfelelő választás lehet nemcsak bejáratás alatt.

 

Azonban ha magasabb fokozatra kapcsolunk, és nemcsak a köbcenti emelkedik, hanem a fordulatszám is drasztikusan megugrik, érdemes áttérni a teljesen szintetikus olajokra. Ezek olaj-filmréteget vonnak a hengerre, mely magas fordulaton is megmarad, és biztos kenést ad. Ami fontos még itt is, hogy hasonlóan a 4T szintetikus olajokhoz, ezek is elvezetik a hő egy részét, és magas hőmérsékleten se károsodnak – jelen esetben nem égnek le a hengerfalról.

Természetesen itt is rengeteg lehetőség van, van kisebb teljesítményű szintetikus, és van extrém teljesítményű szintetikus, ez utóbbi On- és Off-Road felhasználóknak is – azonban ezek a nagyon komoly olajok (mint pl. a Motul 800-as termékcsalád) csak előre összeöntött keverékként használhatóak, szivattyúval nem.

 

Mivel az olaj használódik, csak utána kell tölteni. Amire azért érdemes odafigyelni, hogy nem nagyon kellene keverni a különféle olajokat egymással. Egy hosszú  műanyagcsővel és egy injekcióstű felső részével szépen ki lehet a tartályból a régit szívni, vagy egyszerűen kivesszük a tartályt, és teljesen leeresztjük a régit.

A jól eltalált keveréknél a kipufogón csak egy nagyon halovány olajfilm képződik, ha azonban köpi az olajat, érdemes a beállításra egy kis időt fordítani. Ha semmilyen formában nem látszik olaj nyoma a kipufogón, érdemes az olajszivattyúra ránézni, mert komoly károkat okoz a szegényes vagy teljesen megszűnt kenés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése