2011. április 19., kedd

Kip-kop-kopogok

Most egy picit eltérünk a teljesítménynöveléssel járó átalakításoktól, és elméleti síkra tereljük a témát. Most picit szót ejtünk arról a folyadékról, ami a porlasztón át az égéstérbe jut, és a gyújtógyertya szikrájával energiává alakul…

Tehát most picit a benzinről ejtünk pár szót. Nem akarom túlságosan tudományos útra terelni, természetes, nyers kőolajból desztillációs eljárással előállított folyadék, nagyon illékony, szúrós szagú, fokozottan tűzveszélyes. Parafin sorozatba tartozó szénhidrogének elegye, főképp hexánból és heptánból áll. Ez a tiszta benzin…

…amit a benzinkutaknál tankolunk, azokban már további adalékanyagok is vannak, füstöléscsökkentés, környezetvédelmi, kenési céllal, némelyikben még a motor élettartalmát javító adalék is van.

 

A robogókba – mivel dízelről még nem hallottam – 95-ös benzin kell. Ezzel a legtöbb robogó tökéletesen üzemel, minden egyéb adalék nélkül. Biztos?? NEM!

Átváltunk aluhengerre, nagyobb teljesítményt kapunk – elméletben – és a gyakorlatban mégsem ez történik, hanem vagy gyenge lesz, vagy hamar szétesik az egész erőforrás. És itt érünk el a címben szereplő kopogáshoz. Ugyanis a benzinnek van egy oktánszáma. Az oktánszám hivatott megmutatni, hogy nagy sűrítés mellett mekkora a benzin öngyulladásra való hajlama. Az öntöttvas motorok és a gyengébb alu hengerek gond nélkül üzemelnek a 95-össel. De egy komolyabb henger, kis préstérrel már nem. A 95-ös hamar belobban, még a szikra előtt, és ezzel komolyan terheli a főtengelyt és a csapágyakat. Ilyenkor jön a 98-as, vagy magasabb oktánszámú benzin.

Több kút is van, ahol ez lehetséges, az OMW-nél pl. van 100-as benzin, de a MOL és a SHELL is kínál nekünk 98-as, vagy annál magasabb oktánszámú benzint.

 

De sajnos van, hogy a 100-as sem elég, akkora a kompresszió, vagy egyszerűen a kisebb falukban kéne tankolni, ahol nincs 95-ösnél nagyobb benzin! Na, akkor lehet hogy tolni kell a motort…vagy mégsem? Nem bizony, ha van a telefonban egy jó kis számológép, és a sisaktartóban egy mérőedény, és mellette egy flakon DellOrto vagy Putoline Oktánszámnövelő adalék. Ezzel a 95-ös benzint fel lehet turbózni, legalább addig, míg eljutunk egy nagyobb kútig!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése