2011. március 4., péntek

Variátorhangolás…kicsit részletesebben!

Ugyan esett már róla szó, de sajnos nem fejtettem ki túlságosan a hogyanját. Na, ezt a hiányosságomat most pótlom. Persze ennek több lépcsőfoka van, az első két helyet a hézagolás és a nehéz-hangolás teszi ki, a harmadik pedig a finomhangolás.

 

De akkor kezdjük is az elején. Megvan a variátor, boldogok vagyunk, és szerelnénk is be. A hangoláshoz persze muszáj beszerelni, de aztán párszor szét is kell újra szedni. Ehhez a régi variátoranya megfelel, de ha a hangolás megtörtént, az igazi görgő a helyére kerül, illik egy új csavarral rögzíteni a váltóművet. Nem nagy kiadás, párszáz forint az egész, de utána sokáig nem kell vele foglalkozni.

ÉS ITT ÁLJ! Ha nem érezzük a kellő lelkesedést, ambíciót és nincs türelmünk és kedvünk sokszor szétszedni a variátort, inkább bízzuk szakemberre! Pár ezerért tökéletesre állítja a meghajtást. Ha te a szerelőhöz viszed, nem kell tovább olvasnod ezt a cikket, de ha mégse, és nekiállsz, akkor igen!

 

Ha ezzel megvagyunk, akkor jöhet a “nehéz-hangolás”. Persze nem mindenki így ismeri, én azért adtam neki ezt a nevet, mert érdemes jó nehéz súlyokkal kezdeni – akár 10-12 grammosokkal – mivel a túl könnyű súlyok okozta felesleges kipörgést az ember nem nagyon tudja felismerni, de az egyenetlen motorfordulatot már annál inkább. Ilyenkor vesszük nagy hasznát a fordulatszámmérőnek. A nehéz súlyok nagyon hamar kimennek, a motor fordulata ide-oda fog ugrálni, és kegyetlenül küzdeni fog. De amikor elkezd gyorsítani, és jobban meglódul, akkor azt a fordulatszámot kell nekünk megjegyezni, ugyanis azon kell a variátornak a váltási folyamatot megkezdenie.

Általában a nagyléptékek után elérkezünk oda, ahol már majdnem jó, itt kezdődik a finomhangolás, és ide egy stopper megteszi a dolgot. Egy kijelölt távon kell megmérni a motor gyorsulását, és amelyik a legjobb gyorsulást eredményezi, az lesz a számunkra megfelelő görgő. Ilyenkor a hangolót ki kell cserélni ugyanolyan súlyú rendes görgőre, és a variátorra is az új anya lesz ráhúzva.

Minden motornak teljesen egyedi konfiguráció kell, így egységes recept vagy képlet nem létezik ehhez. És több lehetőség sem. Egyetlen megfelelő súly és beállítás van minden robogónak, és ha az erőforrás erősebb lett, ezt a beállítást újra meg kell találnunk.

Kellemes időtöltést Mosolygó arc

1 megjegyzés:

  1. Szia ! Nekem talán nem kell ekkora fába vágni a fejszémet. Van egy régi piaggiom, minden rendbe lenne vele, de néha nem akar váltani. Ha felemelem a hátsó kereket és üresben kipörgetem, akkor egy darabig jó, aztám megint jön az erőlködés. Általában 40 Km/ó jól húz, de aztán megint csak erőlködik. Beszorul a röpsúly ?? Valamilyen karbantartást lehet végezni rajta, hogy megszüljön ez a kellemetlen effektus ??

    VálaszTörlés