2011. március 2., szerda

Kuplung hangolása

Bármilyen tuning esetén a meghajtás mellett a kuplungot is újra kell hangolni. Ennek természetesen több módja is van, és egy kis odafigyelést is igényel. A nem megfelelően beállított kuplunggal mind az elindulás, mind a gyorsulás rosszabb lehet akár a gyárinál is.

Első és egyben legfontosabb szabály: a kuplungot hangoljuk be utoljára a meghajtásban! Először a variátort állítjuk be, és ha az megfelelően van beállítva, csak utána nyúlunk a kuplunghoz. Ennek azon egyszerű oka van, hogy ha a variátort utoljára hangoljuk be, lehet hogy akadályba ütközünk, mivel ha a variátor előbb kezd el váltani, mint ahogy a kuplung nyit, az jelentős teljesítményvesztést okoz – mintha autóval 2-esből vagy 3-asból akarnánk 0-ról elindulni.

 

Tehát megvan a variátor beállítás, jöhet a kuplung. Ennek a legelterjedtebb módja, hogy a kuplung rugóit kicseréljük egy erősebbre. Ez későbbi nyitást eredményez. Ez minden kuplungnál lehetséges, de figyeljünk oda, hogy mindig az adott kuplunghoz való rugókat használjuk. Ez még a gyári kuplungnál is lehetséges hangolási módszer, hátránya, hogy nagy léptékekben működik csak a hangolás.

A Sport kategóriás kuplungoknál már van lehetőség egy finomhangolási módszerre, mégpedig a rugó-előfeszítésre. Ez többféleképpen lehetséges, egyik megoldás, hogy a rugóknak több beakasztási helye van, ezáltal más lesz a megnyúlása. Minél nagyobb a rugó feszessége, annál nagyobb lesz a nyitási fordulat. Ez persze nemcsak ebben a több beakasztásos módszerben létezik, van csavaros fokozatmentes előfeszítés is. Itt persze nagyon oda kell figyelni, hogy a csavarokat mindig egyenlő mértékben húzzuk vagy lazítsuk.

 

És végül a komoly tuning abszolút finomhangolása. Erre jó példa a Stage6 Versenykuplungja. Nemcsak a mércés rugó-előfeszítéssel állítható, hanem még súlyok is vannak pluszban, aminél számít nemcsak a súlyok mennyisége, de az elhelyezésük is. Ezzel szinte határtalan a beállítások módja, és a nyitási fordulat is.

De mindig figyeljünk oda a beállításra! A kuplung előbb nyit, mint ahogy a vario a váltást kezdi!

6 megjegyzés:

  1. Üdvözletem!
    Nem tudom lehet e itt kérdezni? (ha nem kérem figyelmen kívül hagyni)
    Szóval: vettem egy Motoforce kuplungot a robogómba
    (Malaguti) de mivel ez inkább tuningolt motorokhoz való túl nagy fordulaton kezd nyitni (indulni)ami nekem nem jó. Van rajta valami állítási lehetőség (két imbuszcsavar egy sima és egy excentrikus) a kérdésem: lehet e a jelenlegihez képest extrémül levinni a nyitási fordulatot és egyáltalán merre és mit állítsak???
    Ha szabad kérdezni és válaszol megköszönöm ha nem elnézést a zavarásért.
    Üdv malaguticr1

    VálaszTörlés
  2. Az e-mail címem: ratchet@hotmail.hu
    Írd meg ide légyszives a robogó típusát, és hogy a Motoforce variátorok közül melyiket is vetted bele, és akkor tudok segíteni.

    VálaszTörlés
  3. Üdv!
    Én azt szeretném kérdezni a motorom dombon felfelé teljesen meghal végre sem az igazi nem is gyorsul.
    Új szíjam van 5g görgővel. hiba jelenség lehet a kuplungtól azt még nem bántottam.
    krampi77@citromail.hu

    VálaszTörlés
  4. Hello!
    A karbival az volt a gondom ,hogy túl sok volt benne a benzin és a túlfolyón kifolyt a benzin ,de igazából ezzel sok mindent nem tudok tenni mert műanyag úszón nem lehet állítani a helyzetét megnézem.
    A motor viselkedése egyenes úton lehet hallani mint mikor kocsival mennék pl.háromba ,de már kérné a negyediket.
    A motor pörög ,de nem egyenesen arányos a fordulatszám a sebességgel.
    Dombon meg ahogy írtam teljesen megfullad. Húzom a gázt és csak hörög miközben teljesen megáll.
    Erősebb kontraszt rúgót már próbáltam. De úgy sem jó,most ahogy mérlegen mértem 25kg körül van. A gyorsulás 0-ról sem az igazi. Igazából az a bajom a motor kettő éve van nálam mikor megvettem nem ilyen volt és szijcserén+görgő cserén kívül semmin nem változtattam.

    Köszönöm az eddigi gyors korekt választ. (Malaguti F12)

    VálaszTörlés
  5. van egy 97 es peugeot speedfightom. cseréltem rajta ékszijat a röpsujt vettem le. szerintem nem ugyan ugy raktam vissza.most alig akar beindulni ha beindul nem megy,és prüszköl.köhög.tud valaki segiteni...

    VálaszTörlés
  6. Üdv. Van egy Suzuki burgman robim. Hirtelen helyből indulaskor néha a hátsó feléből egy madár csicsergesre hasonló hangot ad ki mikor egyedül megyek vele ha utast viszek nincs úgy hangja. Mi lehet a probléma?valaszt előre is köszönöm!gorgoket és a szijjat 10 ezer km-ként cserélem a kuplunghoz nem volt még hozzá nyulva.

    VálaszTörlés