2011. március 20., vasárnap

Levesz-Feltesz…de tényleg ilyen egyszerű?

Sajnos előfordult, hogy fórumokon lehúznak bizonyos alkatrészeket, mert hamar eltörnek, tönkremennek. Valóban, néha előfordulnak gyártási hibás termékek, de ezeknek száma elenyésző. Sokkal inkább a felszerelés módja nem biztos hogy tetszett az alkatrésznek.

 

Mivel a kipufogó egy eléggé gyakran emlegetett alkatrész, hogy eltörik, meg szétrobban, erről ejtünk pár szót, hogy hogyan kéne felszerelni, és mik a rossz felszerelés eredményei. Mert bizony vannak. A kipufogó egy hosszabb út során több száz fokra melegszik, és hatalmas mennyiségű gázt kell pillanatok alatt átjáratnia magán. Tehát elég nagy erők dolgoznak rajta, amiket elbír, mert arra tervezték, de a rossz felszerelés miatti felületi feszültség hamar megmutatkozik.

Először le kell szerelni a régit, kezdjük ezzel. Elsőnek mindig a leömlőt csavarozzuk le, és ha egy mód van rá, finoman, mert az aluhenger leömlőjénél a menetet nagyon könnyű tönretenni pillanatok alatt. A szabály: érzéssel, de határozottan!

Ha a leömlő részt nem tartja csavar, akkor lehet a konzolt is lecsavarozni. Lazítsuk meg, és az egyiket csavarjuk is ki. A másikat csak egy kézzel csavarozzuk, a másikkal tartsuk meg a kipufogót. Ha a csavar kikerült, két kézzel szépen kiakasztjuk a leömlő csavarjairól – ha van. A kipufogó lekerült, jöhet az új. A menet ugyanaz, a sorrend pont a fordítottja.

 

Kétkézzel szépen felillesztjük a helyére, becsavarjuk a konzol csavarjait, és becsavarjuk, de csak addig, hogy rendesen tartsa a kipufogót. Nézzük meg, hogy a felfogatás pontosan illeszkedik-e a hengerhez. A sima tömítésnél hozzásimul a hengerhez, a tűzkarikás tömítésnél nem, de a lényeg, hogy a két rész lehetőleg teljesen párhuzamos legyen. Ha látható különbség van, akkor a konzoltartó lyukain picit reszelni kell, vagy ha van rá lehetőség, állítsunk rajta.

Ha pontosan illeszkedik, akkor a tömítés a helyére kerülhet, a konzol csavarjait becsavarhatjuk, és a henger leömlőjéhez is odacsavarozhatjuk a kipufogót. Meghúzásra is érvényes, hogy finoman, de határozottan. Amint fent van, motor indít, picit melegítsük, és mehet a próbamenet.

De utána azért érdemes mégegyszer ellenőrizni a csavarokat, hogy nem lazultak-e meg. Ha igen, húzzuk meg őket. Ezek után már csak a variátor és a karburátor behangolása vár ránk.

   

Lehet, hogy nem tuningtéma, de fontosnak tartom, hogy ne kelljen kellemetlen meglepetésektől tartanunk útjaink vagy versenyeink során. A képeken lehet látni pár tipikus gondot, hogy a csonkról letörik a leömlő felfogatása, vagy hogy a rezonátor szétreped. De ha komolyabb a teljesítmény, és más hiba is előfordul, rózsásra nyílhat.

Szóval, ha lehúznak egy alkatrészt, nem biztos hogy az alkatrész a rossz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése