2011. január 26., szerda

Ácsi-ácsi!!!

A tuningolás szó hallatán a legtöbbeknek a több lóerő, a jobb gyorsulás jut eszébe. Félreértés ne essék, szerintem is jó dolog kilőni a zöldnél mint egy rakéta, és otthagyni mindenkit. Csak sajnos sokan elfelejtenek egy apróságot: lehet hogy egy jó tuning után megyünk mint a golyó, de meg is kell tudni állni vele!

A fékeknek mindig fontos szerepük van, legyen szó akár a közútról, akár a versenypályáról. Az életünk múlhat rajta, mindig. És sokan még mindig csak a motorral meg a meghajtással foglalkoznak, pedig ahogy a teljesítmény nő, úgy kéne vele együtt komolyodnia a fékberendezésnek. A gyári fék egy komolyabb Sport tuningnál már nem biztos hogy megállja a helyét…túlmelegszik, és veszít a fékerejéből.

Természetesen a fék “tuningolásának” is vannak formái, most főképp a fékpofákra fogom a hangsúlyt fektetni. Ez az egyszerűbb mód, mivel nem kell drasztikusan átalakítani a fékszerkezetet. Van még egy egyszerű módja, az ugyanakkora méretű, de más anyagú vagy optimálisabban kialakított féktárcsa. És a tárcsafék mindemellett még optikai tuningnak szolgálhat. De erről majd később, most jöjjön a fékpofa.

Itt a hangsúly azon van, hogy a megnövekedett sebességet ugyanakkora fékerővel legyünk képesek megállítani. Ennek sajnos egyik gyenge pontja a fékpofa, ami ha túlmelegszik, nem fog úgy, ahogy kéne, így a gyárit érdemes kicserélni. Az enyhébben tuningolt robogóra egy Sport kategóriás betét bőven megteszi. Ezeknek az anyaga biztosítja, hogy hosszabb fékezés esetén vagy esős időben is ugyanakkora fékerőt tudjon nyújtani. A Stage6 Racing és Sport kategóriás fékpofái például a “Semi-Metall” technológiát alkalmazzák, ami az élettartamnak jót tesz ugyan, de a túlmelegedést nem nagyon viselik el. Természetesen a Racing egy fokkal komolyabb, így az jobban harap a tárcsára, de ettől a melegedés miatt ezek is veszítenek a fékerőből.

A Malossi MHR fékbetét már egy másik technológiát alkalmaz, a fékpofába ugyanis Karbon is került. Ezzel kivédték a túlmelegedés kellemetlen mellékhatásait. A fékerő ugyanakkora erővel képes jelentkezni a kar meghúzásakor, akár meleg a pofa, akár hideg. Természetesen a fentebb említett fékbetétek észrevehetően  jobb teljesítményt mutatnak esős időben, így ha még nem is tuningoljuk a robogót, érdemes elgondolkozni egy garnitúra megvásárlásán.

És végül a Racing kategória. Ide tartozik például a Malossi MHR SYNT fékbetét. Ez már nem utcára lett kitalálva, hanem versenypályára, mivel a pofák anyaga úgy lett kiképezve, hogy magas hőmérsékleten adják le a legjobb fékerőt. Így utcán, ahol csak nagyritkán van hosszabb fékezés, nem nagyon alkalmazhatóak, mivel nem érik el az “üzemi hőmérsékletet”.

Ez csak egy kis ízelítő volt, természetesen rengeteg gyártó készít különböző kategóriában más és másfajta fékbetéteket, amik egy enyhe, de akár komolyabb tuningnál is biztos megállásra bírják robogónkat. Mivel azonban a fékrendszer egy eléggé fontos része annak, hogy elkerüljük a baleseteket, ha nem érezzük magunkat elég magabiztosnak, hogy képesek vagyunk megcsinálni, bízzuk inkább szakemberre!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése