2011. január 31., hétfő

A Főtengely

Az eszköz, mely az egyenes vonalon mozgó erőt kör alakúra formálja, és átadja a meghajtásnak. Pár kivétellel nem kifejezetten növeli a teljesítményt számottevően, ám fontos jól megválasztani, mivel a túlterhelésből eredő hibák komoly kárt tehetnek a motorban.

Na, akkor lássuk. Gyári főtengely, gyári motorban, nem túl magas fordulatra. Nem ecseteljük, de persze érdemes megjegyezni, hogy bizonyos gyártók gyártanak a gyárival megegyező főtengelyt, ami azonban mégiscsak picit erősebb (pl a 2-Extreme “Standard” főtengely).

 

Ha átváltunk hetvenes öntöttvas hengerre, általában a jó állapotú gyári tengely cseréje nem szükséges, de érdemes, ha nem akarunk gondokat, mivel a nagyobb hengerűrtartalom nagyobb erővel is párosul. Alumínium hengerekhez azonban már kötelező egy főtengelycsere, legalább Sport kategóriás. Persze ez se minden aluhengerhez jó, mert a High-End kategóriás hengerek akár 16000-es fordulat fölé is kipöröghetnek, ide már Racing tengely kell, vagy olyan, amit a gyártó az adott hengerhez készített. Néhány főtengely a 22000-es fordulatot is elbírja, ezeknek viszont komoly ára van.

A párosítás nem mindig egyszerű, persze általában a gyártó vagy a webáruház mutatja az egyezőséget, vagy elég komolyan utal rá, hogy mihez jó.

 

Azonban a főtengelyek már nemcsak az erőt képesek elviselni, minimális teljesítményt is képesek növelni. A HPC tengelyek amellett hogy erősek, kialakításuk miatt nagyobb elősűrítést tesznek lehetővé, ezzel növelve a henger átöblítését, vagyis a még tisztább keverék égéstérbe jutását.

És a HPC tengelyeknek van még egy generációja, aminek a sonkájába műanyag betéteket raktak. Ez könnyíti a sújt, amit a hengernek meg kell forgatnia, vagyis gyorsabb gázreakciót és fordulatszám-emelkedést várhatunk.

 

Itt jegyzem meg azonban, hogy a főtengely szerelésekor alap dolog, hogy a csapágyakat lecseréljük. Ezeknél nem érdemes spórolni, válasszuk a neves gyártók termékeit. Sok kellemetlenségtől kímélhetnek meg. És ha nincs elég szakértelmünk, és szerszámunk, inkább bízzuk szakemberre a dolgot!! Még a legjobb minőségű SKF csapágyak is pillanatok alatt tönkremennek a Sufni-tuning miatt…és ez nem a termék hibája, uh nem érdemes azt lehúzni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése