2011. február 22., kedd

Csúszásgátló

Érkezett egy kérdés a blogra, mégpedig az, hogyha a meghajtás csúszik, akkor mi lehet az oka, a kuplung vagy a szíj? Noss, a kérdésből fakadóan kivesézzük ezt a dolgot, hogy ilyen esetekben akkor voltaképpen ki is a ludas a meghajtásban? Persze ez robogó, uh…nem két mondat lesz a válasz…

Rögtön első körben visszautalnék egy régebbi cikkemre, ahol a meghajtás ellenségéről, a hőről írtam. Ez az egyik lehetséges dolog, ami közrejátszhat abban, hogy csúszik valami a dekli alatt.

Megvan az a lehetőség is, hogy elkoptak az alkatrészek. Ha a kuplung pofái elkoptak, hiába nem melegedik túl, nem képes akkora erőkifejtésre, mint újkorában. Ugyanez érvényes az ékszíjra is, ha kopott, csúszni fog. Mielőtt bárminek nekifognánk, ezeket ellenőrizzük le. És ha már biztosak vagyunk benne, hogy nem melegszik túl a rendszer, és nem is kopottak az alkatrészek, akkor jöhet az újra beállítás.

Ami pedig most picit bővebben lesz tárgyalva, az a kontrasztrugó. Ez a hátsó mobiltárcsa és a kuplung közt található. Feladata nagyjából az, hogy a hátsó tárcsák és a szíj kontaktusa folyamatosan a legjobb legyen. Amikor a variátor vált, akkor ez a rugó összenyomódik, mivel a hátsó tárcsák belsejére esik az ékszíj, viszont ha a vario visszavált, ez a rugó felelős azért, hogy a hátsó tárcsák összezáródjanak.

 

Ha tuningoljuk a robogót, és a meghajtásban csúszás van, érdemes egy erősebb kontrasztrugót kipróbálni. Ezzel persze együtt jár a variátor újrahangolása is. Egyazon variátorba csak az erősebb kontrasztrugó miatt nehezebb görgők kellenek, mivel a variátornak sokkal nagyobb ellenerőt kell leküzdenie hogy váltson. Ez annyiból előnyös nekünk, hogy egy igen erős tuning esetén, ahol a váltás akár 14.000-es fordulaton is végbemehet, a kontrasztrugó segít nekünk a görgősúly-választék skáláján belül tartani a lehetőségeinket.

 

Ha a variátor szetthez adtak kontrasztrugót, azt érdemes beszerelni, és ahhoz hangolni a rendszert. Általában gyártón belül a szín, ami a kontrasztrugókat megkülönbözteti erősség szempontjából, ugyanaz. Tehát pl ha a Malossi Multivar kontrasztrugóját akarjuk (fehér) azt külön is megvehetjük. De a gyártók közt rengeteg eltérés lehet, még akkor is, ha a %-os adat ugyanaz. Ezeket rengeteg idő alatt lehet csak kitapasztalni, próbálgatás, tapasztalat útján.

3 megjegyzés:

  1. Szia!

    És ha nekem pont az a bajom, hogy amíg hideg a motor, addig csúszik? :D
    előre is köszi a választ: Peti

    VálaszTörlés
  2. Szia!Nekem is csuszík a hajtásom. Amikor elindulok majd megálok üres járatba vált a variátor ,majd amikor ismét gázt adok oriásit rug a robogo hátsó fele.
    Elindul de elkezdödik a csuszas(olyan mintha nem kompenzálna a hátulja) .
    Csak azt nem tudom miaza a nagy rugas a hatuljában ? Kuplung hiba vagy kopas?

    Segitségedet elöre is köszönöm.

    VálaszTörlés
  3. Szia új variátor szijam ès görgőm van most letek cserèlve de mègis csuszik mi a tehendő?

    VálaszTörlés