2011. január 19., szerda

A meghajtás ellensége: a HŐ!

Egy bizonyos tuning után, vagy egy versenyen jelentős, akár a győzelemhez vezető tizedmásodpercektől eshetünk el, ha a dekli alatti hőmérséklet magasra emelkedik. A hőterhelésre a tapadás elvesztésével válaszolnak a meghajtás legfontosabb alkatrészei: az ékszíj és a kuplung. Mit lehet tenni??

 

1. Javítjuk a dekli “huzatosságát”. A Top Performances jópár robogóhoz való “Turbo Cooler” deklije komolyabb hűtéssel rendelkezik, mivel egy direktszűrőn át engedi be egy jóval vastagabb csövön a levegőt, és leghátul ereszti ki – ellentétben a gyárival, ahol a legtöbb esetben a kuplung előtt távozik alul. A jobb levegőellátás és a teljes hosszban történő hűtés kedvezően hat a meghajtásra, és nincs teljesítmény-veszteség.

A kuplung hűtését is javíthatjuk, például a Stage6 hűtött kuplungharanggal, amire hűtőlapátokat vágtak, így menet közben levegőt présel a kuplungpofákra és a szerkezetre. Ebből kétféle verzió van, a sima és az R/T verzió. Ha városban használjuk robogónk a legtöbbet, vagyis sokat csúszik a kuplung, illetve ha enyhébben tuningolt a robogó, a sima verzió elég.

 

2. Előtérbe helyezzük a KEVLÁRt. Ez főképp olyankor fontos, ha nincsenek olyan hűtési feltételek, amik a levegőt közvetlen cirkulálják – pl ha a Stage6 variátort használunk külső tárcsával, amin ugye nincsen hűtőlapát. Ilyen esetekben a kevlár szíj tapadása a hőre nemhogy rosszabbodik, hanem javul. És nemcsak a szíjat érdemes kevlárra cserélni.

 

A Hebo R szériás kuplungja egy egyedi megoldást használ a túlmelegedés ellen, a kuplungpofákban ugyanis nagyrészt kevlár van, tehát ez a kuplung is jobban tapad, ha melege van.

De azért nem árt mérlegelni! A kevlár fantasztikus anyag, de néha csalóka. Ha nem melegszik eléggé fel, közel a gyári szíjjal megegyező tapadást biztosít csak, és így nem tudjuk az általa adott lehetőségeket kihasználni.

Természetesen a rossz hűtés nem minden robogóra jellemző, vannak olyanok, ahol a légszűrőházon keresztül levegőzik egy “zárt rendszerben” a dekli alatti rész. Vannak robogók amelyeken a gyári hűtés majdhogynem tökéletes, és nem kell nagyon felfejleszteni. De sajnos vannak olyanok is, ahol a hely vagy a pénz megspórolása végett a hűtés szegénykés, és ilyenkor érdemes ezeken a lehetőségeken elgondolkozni.

Viccesen fogalmazva…ha már tuningolunk, vagy versenyzünk, ne ezen a hibán csússzunk el!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése