2011. augusztus 12., péntek

Kérdés: “nem jön vissza a berúgókar, mi romlott el?”

És ezzel a kérdéssel el is kezdünk egy új témát, mégpedig a karbantartást. Itt ugyanis nem konkrét hibáról van szó, hanem egy hiányosságról, mégpedig a kenés hiányáról. Ha valami elromlik, akkor azt érezni, nem hajtja meg a főtengelyt a berúgórendszer, vagy elpörög rajta, ilyenkor beszélünk hibáról, hogy valami elromlott. Ez csak egy kis karbantartási munkát okoz nekünk, ha nem jön vissza a berúgókar.

Ilyenkor ugyanis a gyárilag megkent berúgószerkezetben kiszáratd a zsír, és az ékszíj finomszemcsés pora beköpte, ezáltal tényleges célját, a kenést már nem tudja kielégítően ellátni. Egy kis munkával a berúgókar ugyanúgy ugrik vissza a helyére, mintha 0-kilóméteres lenne a motor.

Első lépésként szépen leszedjük a deklit. A berúgószerkezetben ilyenkor a fekete réteg – ami előző életében zsír volt – darabos, nem fényes, és kenése kb a 0-val egyenértékő. Első lépésként ettől kell megszabadítani a berúgó-rendszert. Szedjük ki a berúgóracsnit – de csak azt, semmi mást! – és jöhet a tisztítás – ennek legegyszerűbb módja, ha lenyomjuk a begúgókart, és a racsni kiugrik a helyéről. Egy kevés benzinnel átitatott rongyal a legegyszerűbb a művelet, tisztítsuk meg a berúgó-fogasívet, és a berúgóracsnit is, lehetőleg a fogak közt is.

  

Most jön a munka még koszosabb része, újra kell zsírozni a rendszert. Én személy szerint grafitos zsírt használok, mivel jóval ellenállóbb a kopással szemben, tartósabb, és magasabb hőterhelést bír ki. Feketés színe van, ami kb olyan hatást kelt, mint a ceruza hegye, csak folyékony formában. Ezzel bekenjük a fogasív fogait és kb egy centi mélységben a peremét is, vagyis a helyet, ahol a racsni végigsiklik rajta. Magát a racsnit is be kell kenni, ott is a fogaskerék-rész a fontos, kapjon a fogak közé, illetve az alatta lévő váll is kapjon. A rugó vájatába is kenjünk, és forgassuk meg, hogy az is kapjon belőle. És ami fontos, a racsni közepébe is kenjünk, ahol a tartó-tengely helye van, és a dekliben magára a tengelyre is! Arra a részre, ahol a racsni a variátor-ellendarabbal találkozik, oda semmiképp ne kerüljön belőle!

Ez visszahelyezéskor ki fog belőle buggyanni, de az nem gond, szépen dolgozzuk el, és kész. Amikor mindent megkentünk, és minden a helyére került, mehet vissza a dekli a helyére, és lehet kipróbálni, milyen. Egyből jobban dolgozik, nem?

Ritka használat esetén jódarabig megoldva a probléma. Rendszeres használatnál – pl ha nincs önindító – akkor akár félévente is megismételhetjük a mutatványt, mivel akármilyen zsírt veszünk, a zsír is használódik, ugyanúgy mint a motorolaj. Egy idő után elveszíti kenési képességeit, és ilyenkor cserélni kell. Nem tiszta munka, de fontos!

2 megjegyzés:

  1. Sziasztok,berugótengelyt cseréltem,kérdezem ,hogy a ki be mozgást a zégergyű akadályozza csak vagy valamit rosszul rektam vissza mert ki be mozog.

    VálaszTörlés
  2. Hondax8rs robogómnál nemjön vissza a berúgókar és recseg ropog!! Mi lehet a baj!!.??? Köszönöm a választ előre is!!!!

    VálaszTörlés