2011. június 27., hétfő

Időzített kisülés avagy a Gyújtás

A tuning legtetején eljön a pillanat, amikor a teljesítményt már csak a gyújtás cseréjével és újraállításával lehet fokozni. A könnyített – , illetve belső rotoros gyújtás a lendkerék gyárinál csekélyebb súlya miatt jobb gázreakciót eredményez, és jobb teljesítményt érhetünk el vele.

Első lépésként picit nézzük meg a robogó gyújtását. A legtöbb esetben CDI gyújtás van a robogókban. A főtengely által forgatott lendkerék – a gyújtásba integrált generátor-tekercseken kívül – két fontos tekercset “működtet”, a forrástekercset, és az impulzus-jeladótekercset. A forrástekercs feltölti a kondenzátort – ami a tirisztorral együtt a CDI-ben található – és az impulzusjeladó a tirisztort bekapcsolva zárja a kondenzátor és a gyertya közti áramkört. Maga a kondenzátor komoly elektromos töltéssel bír, ezt azonban a gyújtótekercsek felerősítik, és ez a nagyfeszültségű áram a gyújtógyertyában szikra formájában kisül (Röviden és tömören Mosolygó arc).

 

A többi tekercs felel a világításért, illetve az akkumulátor töltéséért. A világítás 2 ütemű motoroknál a generátorról megy, vagyis a féken és az indexen kívül csak akkor van világítás, ha jár a motor.

Ha berúgjuk a motort, annyiból előnyösebb, hogy az elektromos rendszert nem terheli le az indítómotor és a féklámpa – ha az is kell. A fogyasztók leterhelik ugyanis a lendkereket, ezért is van, hogy alapjáraton ha ráadjuk a világítást, az alapjárat picit leesik.

A gyújtás alap motoroknál a blokk vagy az alaplap jelzéséhez van igazítva alapjáraton. Ezt stroboszkópos gyujtás-hangolóval ellenőrzik. Ezzel a jelölések egymáshoz viszonyított helyzetét lehet vizsgálni, főképp azért, mert az előgyújtás mértéke fordulat függvényében megváltozik. Ha láttunk már ilyen hangolást, megfigyelhetjük, hogy a lendkeréken lévő jelölés a motor fordulatemelkedésével arányosan az óramutató járásával ellentétes irányba kimozdul.

F I G Y E L E M !

A GYUJTÁS BEÁLLÍTÁSA SZAKÉRTELMET KÍVÁN! A ROSSZUL BEÁLLÍTOTT GYUJTÁS A MOTOR KOMOLY KÁROSODÁSÁHOZ VEZET! SZAKÉRTELEM HIÁNYÁBAN MINDENKÉPP BÍZZUK SZERELŐRE A BEÁLLÍTÁST!

 

Kezdjük a könnyített gyújtásrendszerrel, ilyen Pl. az MVT Millenium Kit. Az újragondolt generátorrész és a gyárinál könnyebb lendkerék miatt a gázreakció agresszívebb lesz, ugyanakkor nem kell lemondanunk a világításról és a töltésről sem! A lendkeréken két fogacska van a főtengely “körmének”, tehát az előgyújtást ezekkel is lehet cserélgetni. MVT Digimax rendszerrel fejlesztve az analóg gyújtásunk digitálissá válik, és lehetőségünk van különböző gyújtástérképek használatára is. És ugye a kis kék kábel, mely testeléskor leszabályozza a fordulatot…nem is rossz!

 

De a belső rotoros gyújtásnál is vannak kivételek! Hazánkban még eléggé ismeretlen az Artek márka. A K1 nevezetű, általuk gyártott belső rotoros gyújtás már lényegesen agresszívabb gázreakciót ad, mint az MVT…ugyanakkor ebbe belevarázsoltak egy generátort, mely 60W energiát képes termelni nekünk! Ugyan a HPI is tud termelni, de csak 10W-ot, és csak opcionálisan hozzá rendelt kiegészítővel…a K1-ben már gyárilag benne van! Az Artek mellett pedig a Polini is megoldotta a belsőrotoros rendszert áramtermeléssel!

A belső rotoros gyújtásnál a jeladó és a forrás kívül található, és ezen belül forog a lendkerék, amelynek súlya és mérete elég csekély. Picit olyan hatást kelt, mintha a lendkereket összepréselnénk, és becsúsztatnánk az alaplap tekercsei közé Mosolygó arc

 

A tényleges nagyágyuk, amik nem termelnek áramot, és ezáltal szinte null-ellenállást produkálnak a főtengelynek! A Stage6, a Malossi, az Italkit, sőt, még az MVT is gyárt nekünk ilyeneket! Ezek vásárlása megkíván egy akksitöltőt, és egy beépíthető csatlakozót a robogó akkumulátorához, mivel ezeknek az áramtermelése zéró. Beállításuk szakértelmet igényel, de a teljesítmény, amit általuk kapunk, elképesztő! Főképp versenygépekre kerülnek, az akkumulátor pedig csak azért van, hogy az elektromos vízpumpa kibírjon egy futamot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése