2011. október 24., hétfő

A Tuning útja – 1. Rész – A motorválasztás

Mivel már sokat feszegetett téma, ezért ezt is vesézzük ki. A Tuningolás egy csodálatos dolog, egy olyan gépből, amiről az emberek legtöbbje azt hiszi gyenge, egy bivalyerős gépsárkányt csinálni. Igen ám, de a legtöbben – köztük én is – abba a hibába esnek, hogy azt hiszik, a tuningolás egy egyszerű dolog, és bármivel meg lehet tenni bármilyen alkatrésszel, bármilyen beállítással. Noss, a dolog sajnos nem ilyen egyszerű.

Most első lépésként magával a robogóval fogunk foglalkozni. A második részben a célkitűzések lesznek a célpontban, a harmadik részben pedig azok a dolgok, amik nem konkrétan tuningok, de fontosak, ha már van tuning. Kezdjünk is bele…

Ami a robogótuningnál egy fontos szempont, és tényező, az maga a blokk. Ehhez kompatibilis alkatrészek, esetleg némi módosítással hasonló alkatrészek installálása és összehangolása, ami magát az erőt és a dinamikát megteremti nekünk. Rengeteg gyártó kínál már nekünk minden extrát, amivel a kis kétüteműből egy gőzmozdonyt lehet építeni. De ők is egy adott blokkra adják az új ruhát rá. Többféle blokk van, a leggyakoribb a tuningolók körében a Minarelli blokk, azon belül is a fekvő levegős és vizes blokkok. Ezt sok kínai gyártó lemásolta, a Motowellekbe is ez van, kisebb módosítással, ha valakit érdekel, kérdezzen és megírom neki. Más gyártók a saját blokkjukat is lemásolták már erre a kivitelre, a Keeway és a CPI blokkok nagyon hasonlítanak a Minarellire, elméleti síkon alkalmazhatók is az alkatrészek ezekhez a modellekhez is.

 

A másik két népszerű blokk a Morini és a Piaggio blokk. Ezekhez is viszonylag sok alkatrész kapható, de mégis a Minarelli a legkedveltebb.

   

Nézzük meg, mik a legkedveltebb tuning-robogók?? Yamaha Aerox, Aprilia SR50, Gilera Runner. Ezekhez a gyártók szinte ontják az alkatrészeket, nem csak a motorikus, hanem az optikai kiegészítőket is. Persze motorikusan a legtöbb Robogó tuningolható. A többi blokk, pl. a Honda, Suzuki, stb. is tuningolható, de kisebb mértékben, nincs annyi alkatrész hozzá, mint az első háromhoz.

A scooterracing webáruházban a fent amlített motorok alkatrészeinél megnézhetjük, milyen motornak van ugyanilyen blokkja még, ez nagyban segítség nekünk.

És ha már a robogónál tartunk, vessünk fel még egy témát, mégpedig: új vagy használt? A kérdés nagyon jó…mindkettőnek megvan az előnye. Az újnak az, hogy minden alkatrész, és maga a motor “friss”, vagyis az anyag még ereje teljében van, és bátran nyúzható, optikailag szebb. Csak drága, és ha azt nézzük, akkor a robogón felül maga a tuning még rengeteg pénzt igényel, tehát ezt csak az engedheti meg magának, akinek a pénztárcája elég mély. Persze lehet kínait is venni, az olcsóbb újonnan, de arra oda kell figyelni, hogy az a minarelli nem ugyanaz mint egy SR-ben. A használt motor ugyan már nyúzott kicsit, de ha tuningolunk, és úgyis kicseréljük az alkatrészeket, elég ha hazáig kibírja. Olcsóbb, az összköltség nem olyan magas, de itt adni kell egy picit az optikára is, felfrissíteni a fényezést, esetleg pótolni pl a hiányzó tükröket.

Miután ellenőriztük a kereteinket, és kinéztük a motort, vagy már meg is van, jöhet a következő lépés, ami a következő cikk lesz; meghatározzuk a célokat! Addig pedig egy kis ízelítő, egy már megvalósult célról: egy Polini full tuning…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése