2011. február 11., péntek

Ismét egy kis hőguta!

…de most nem a meghajtásban keletkezett hő teljesítményvesztésére gondolok, hanem a motor hőmérsékletére, ami nagyban hat a henger és a dugattyú párkapcsolatának hosszára. A februári hidegben ez nem jelent nagy problémát, de a nyári melegben azért megeshet, hogy túlmelegedik a motor, ami akár szoruláshoz is vezethet.

Nézzük először a rendszereket: a léghűtéses motor főtengelye egy “turbót” forgat, ami a hűtőházba préseli a levegőt, áthalad a henger hűtőbordáin, és a henger túloldalán távozik. Előnye, hogy szinte nem igényel karbantartást, de ha mégis, szerelése egyszerű. Ám a hátrányok közé tartozik, hogy hidegben is ugyanúgy nyomja a levegőt, meghosszabbítva ezzel az üzemi hőfok elérésének idejét, és bizonyos táv után már nem tudja optimálisan hűteni a motort (én pl egy Dorog-Ócsa távon két pihenőt tartok, hogy picit hűljön a motor).

A vízhűtéses motor főtengelye egy turbinát forgat, ami a hűtőfolyadékot keringeti a henger és a hűtőradiátor közt. Nagy előnye hogy a termosztátnak köszönhetően hamar eléri az üzemi hőfokot, és csak akkor kezd el igazán hűteni, amikor eléri a motor a megfelelő hőmérsékletet. Sajnos hátránya több is van, mint  a levegősnek. Folytonos ellenőrzést igényel, hogy van-e elég hűtőfolyadék, és ha hideg van, eléggé fagyálló-e. Meghibásodás vagy dugulás esetén az egész rendszert le kell bontani, és ellenőrizni kell, hogy minden termosztát és hőkapcsoló megfelelően működik-e. Hiba esetén sokkal nagyobb ráfordítást igényel, mint a levegős testvére.

Csekély tuning esetén a gyári rendszer megfelelően végzi a dolgát, ám komolyabb tuning mellett érdemes ellenőrizni hogy kielégítő-e a motornak a hűtése, és ha nem, akkor azt is “tuningoljuk” fel! Hálistennek a lehetőségeink adottak, mivel sok tuning-alkatrész gyártó kínál nekünk a hűtést javító alkatrészeket, amelyek némely esetben még optikai kiegészítőként is tökéletesen megállják a helyüket.

Most az előzőektől eltérő módon, a következő két bejegyzésben fogom ezeket a “fejlesztéseket” bemutatni, külön bontva a levegő és a vízhűtéses rendszert. Azért tartom fontosnak hogy erről is beszéljünk, mert a megfelelő hűtéssel jelentősen megnő a motor élettartama, és bizonyos mértékben a fogyasztás is kisebb, ha megfelelő hőmérsékleten tartjuk a hengert.

Nemsokára tehát a léghűtés-tuningról írok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése